Wanneer je display advertising op de juiste manier inzet, dan bereik je jouw doelgroep op het juiste moment,  plaats en met de juiste boodschap. Mits je ervoor zorgt dat jouw banner genoeg de aandacht trekt bij jouw doelgroep. In deze blog geven we je enkele tips mee voor een perfecte banner advertentie!

De basis van een goede banner advertentie

  • Logo: het logo van jouw bedrijf is een belangrijk onderdeel voor herkenning. Zorg dus dat logo goed zichtbaar is, maar minder opvallend dan de call to action button  
  • Aanbod: wanneer je komt met een goed aanbod kun je de aandacht trekken van jouw doelgroep. Denk aan woorden die aantrekken zoals ‘Gratis’, ‘exclusief’ of ‘Alleen vandaag’. 
  • Call to action: de call to action button is meestal een button met tekst. Vaak is dit het meest opvallendste gedeelte van de banner, met als doel de bezoekers verleiden om door te klikken.

Het creëren van je ultieme banner ad

Nu je de basis van een goede banner advertentie weet, gaan we snel door naar hoe je de ultieme banner ad creëert.

#1 ken jouw doelgroep

Het klinkt voor de hand liggend, maar wanneer je aan de slag gaat met advertenties is het belangrijk om inzichtelijk te hebben wie jouw doelgroep exact is. Je moet weten wat jouw doelgroep aanspreekt en wat hen motiveert om gebruik te maken van jouw aanbod. 

#2 bepalen van je doelstellingen

Een campagne opstellen zonder doelstelling, is hetzelfde als rijden zonder bestemming.  Dit is zonde van de tijd en geld die je er investeert. Wanneer je dus weet welke groep mensen je wilt bereiken, kun je vervolgens bepalen wat je precies van hen wilt hebben. Dit kunnen contact gegevens zijn, downloaden van een e-book, extra volgers op social media, aankoop van een product, afsluiten van een abbonement, etc. Denk dus goed na wat jij wilt dat jouw doelgroep gaat doen. Maak je doelstellingen ook meetbaar. Wanneer is de campagne een succes? Hoeveel aanvragen heb je  hiervoor nodig? Zo maak je het concreet en is het uiteindelijk ook makkelijker om jouw campagne the monitoren en te optimaliseren. Wanneer je dit gedaan hebt, is het maken van een banner advertentie ook een stuk makkelijker.

#3 maak een keuze via welk platform wilt adverteren

Je kunt nu bijna beginnen met het design en de technische realisatie van jouw banner. Er zijn nog alleen een paar stappen die gedaan moeten worden zoals; op welk platform wil je gaan adverteren en met welke restricties van het advertentienetwerk moet je rekening houden? Bij display advertenties heb je namelijk vaak te maken met bepaalde beperkingen in formaat en bestandsgrootte.

#4 bepaalt de juiste advertentie formaat

Er zijn verschillende bannerformaten die je elke dag tegenkomt tijdens het surfen op het internet, maar er zijn enkele bannerformaten die worden beschouwd als de meest populaire en meest effectieve formaten voor banner advertenties:

  • Middelgrote rechthoek (300×250)
  • Scoreboard (728 x 90)
  • Grote rechthoek (336 x 280)
  • Halve pagina (300×600)

#5 Houd het ontwerp van jouw banner ad eenvoudig

Als je allerlei tierelantijntjes op je banner verwerkt, heeft dit negatieve invloed op de resultaten. Bezoekers zullen jouw advertentie waarschijnlijk maar een paar seconden doorzoeken. Het is dus aan jou om ervoor te zorgen jouw boodschap in een paar seconden zo duidelijk mogelijk over te brengen. Daarom moet de banner ad eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen zijn.

#6 Het schrijven van een banner advertentietekst

De tekst op je banner moet duidelijk en leesbaar zijn. De reden hiervoor is dat jouw tekst de boodschap overbrengt naar jouw potentiële klanten. Beschouw het als een communicatie strategie. Zorg er daarom voor dat de tekst op jouw banner altijd eenvoudig, beknopt en duidelijk is, zodat iedereen die naar jouw banner kijkt het bericht dat je wilt verzenden kan lezen.

#7 duidelijke call to action

Het belangrijkste van elke banner is uiteindelijk de call to action (CTA) button. Dit is namelijk de button waarbij je wilt dat jouw doelgroep hierop gaat klikken. Tijdens het maken van het design zal er dus ook rekening mee gehouden moeten worden dat de CTA button het meest opvallendste element is van de banner.

#8 verwijs naar een goede landingspagina

De banner is in principe de preview van wat je te bieden. Wanneer mensen dus op de button klikken, verwachten ze ook dat ze uitkomen op een relevante pagina die hen meer informatie geeft over het onderwerp waardoor ze getriggerd werden. Het is dus niet verstandig om de mensen te leiden naar jouw homepagina. De bezoekers moeten dan namelijk alsnog zoeken naar informatie en de kans dat ze dan afhaken is erg groot. Leidt ze daarom dus altijd naar een specifieke landingspagina waar ze meer informatie kunnen vinden van jouw aanbod.

#9 Monitoren en bijsturen

Een campagne opzetten en er vervolgens niet meer naar omkijken heeft weinig zin. Je wilt dat jouw campagne uiteindelijk ook echt iets gaat opleveren. Je zult dingen moeten testen om erachter te komen wat wel en niet werkt. Denk daarbij aan het herschrijven van de advertentietekst, aanpassen van de landingspagina, wijzigen van de cta-button, etc. Dit kost meestal een hoop tijd en energie, maar uiteindelijk levert het waardevolle informatie en geld op.

Wil je het liefste jouw banner laten maken door een ervaren designer?